menu

Voorjaarsconcert 'De dame in kwestie' op 15 april (Archief)

In het voorjaarsconcert 2018 heeft het Oosterhouts Symfonie Orkest muziek gepresenmteerd die is gewijd aan beroemde, befaamde en bijzondere vrouwen. Soms door de liefde, soms door verdriet en vaak uit bewondering. De uitvoering, gettiteld 'De dame in kwestie' was te beluisteren op 15 april in de Lambertuskerk, vanaf 14.30 uur

Menig componist heeft zich laten inspireren door beroemde, befaamde of bijzondere vrouwen. De werken die het OSO in het voorjaarsconcert ten gehore gaat brengen hebben dit als thema. Het is een mooi programma met de eerste symfonie van Gounod, (hij is bekend door zijn Ave Maria), Händel met het befaamde The Arrival of the Queen of Sheba, Boieldieu met de ouverture uit La Dame Blanche en de ouverture van Rossini uit Assepoester.

Programma:

The Arrival of the Queen of Sheba Georg Friedrich Händel (1685-1759)

La Dame Blanche, ouverture François-Adrien Boieldieu (1775-1834)

La Cenerentola, ouverture Gioachino Antonio Rossini (1792-1868)

Pauze

Symfonie No.1 in D Charles François Gounod (1818-1893)

Allegro molto

Allegretto Moderato

Scherzo , Non troppo presto

Finale, Adagio, Allegro vivace

Het concert is op zondagmiddag 15 april 2018 in de Lambertuskerk, Kerklaan 4 te Raamsdonk, aanvang 14.30 uur. De kerk is open vanaf 14.00 uur. Na afloop is er de gelegenheid onder het genot van een drankje na te praten.

De bereikbaarheid per openbaar vervoer is met buslijn 326 naar Raamsdonkveer, halte van Wijngaardenstraat en dan nog 20 minuten lopen naar de Lambertuskerk in Raamsdonk. Voor eigen vervoer is er voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid van de kerk.

Kaarten kunt u reserveren op de website www.oosterhouts-symfonie-orkest.nl. Bestel dan voor 11 april 2018 het aantal kaarten voor € 12,50 per kaart (jeugd tot 12 jaar € 3,00) incl. koffie of thee tijdens de pauze. Uitsluitend betaalde kaarten worden bij de kassa klaargelegd. Zolang de voorraad strekt, zijn kaarten tevens verkrijgbaar bij de ingang van de zaal op 15 april.

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de sponsors en vrienden van het OSO.

Dirigent Carlo Nabbe

Carlo Nabbe geeft al geruime tijd met veel passie en plezier leiding aan het Oosterhouts Symfonie Orkest. Hij richtte zich de afgelopen jaren met name op de cohesie en de expressieve kracht van het orkest.

Carlo is naast dirigent ook een bevlogen violist en didacticus. Hij leidt een coachingpraktijk die zich richt op podiumkracht. Het is een praktijk die zich bezighoudt met onder andere podiumangst en presentatie in de brede zin van het woord. Verder is hij de auteur van het boek Aandacht (Uitgeverij Aspekt), een boek dat nieuw inzicht biedt in het instrumentale muziekonderwijs.

The Arrival of the Queen of Sheba, George Friedrich Händel (1685 - 1759)

Het Bijbelse verhaal van koning Salomon is het verhaal in het oratorium waarin het beroemde deel zit The Arrival of the Queen of Sheba. Dit is het begin van de derde acte waarin de koningin op bezoek gaat bij het koninkrijk van haar man. Händel was bijna een maand ouder dan Bach en werd op 23 februari 1685 eveneens in Noord-Duitsland (Halle) geboren. Samen zijn zij de voornaamste figuren van de hoogbarok, waarbij Händel de Duitse diepte van geest combineert met de Italiaanse klankenpracht. Hij kende een onbezorgde jeugd. Voor en tijdens zijn muziekopleiding bij Zachow studeerde hij rechten, en als zeventienjarige genoot hij reeds een grote faam als organist. Hij kreeg een betrekking aan de gereformeerde domkerk van Halle. In 1703 trekt hij plots naar Hamburg, en werkt er als violist en clavecinist met Mattheson aan de opera. Hij gaat zijn muziekopleiding voltooien in Italië, en heeft in Florence, Rome, Napels en Venetië vruchtbaar contact met Scarlatti, Marcello en Corelli. In Venetië wordt hij een succesrijk operacomponist en zijn faam gaat hem voor naar Hannover, waar hij als hofkapelmeester wordt benoemd. Hij vertrok daarna naar Londen en daar richt hij de Royal Academy of Music op, waar de Italiaanse opera hoogtij vierde. De veertig opera's die hij hiervoor componeerde worden pas recent onder het stof van de archieven vandaan gehaald.

La Dame Blanche, ouverture François-Adrien Boïeldieu (1775-1834)

Geïnspireerd door Rossini schreef hij zijn opera La Dame Blanche. Een opera gekenmerkt door melodische rijkdom en de zeer uiteenlopende invloeden van Carl Maria von Weber en Richard Wagner. Het verhaal van de komische opera speelt zich af op een Schots kasteel dat een onderdeel is van de nalatenschap van de graaf en de gravin. Met hulp van de geest La Dame Blanche komt uiteindelijk de erfenis terecht bij de rechtmatige zoon en zijn geliefde.

Boieldieu's vader was secretaris bij de aartsbisschop van Rouen en zo is het niet verwonderlijk, dat François-Adrien van de koorleider Urbain Cornonnier en later van de organist Charles Broche van de Kathedraal Notre-Dame te Rouen muziekles kreeg. Als kind had hij al een grote voorliefde voor de opera en de favoriete opera in Rouen aan het einde van de achttiende eeuw was de opéra comique. Op achttienjarige leeftijd schreef hij zelf een stuk in dit genre La fille coupable. Zijn tweede opera beleefde de première nog in Rouen, maar werd onmiddellijk daarna ook in Parijs en later in Sint-Petersburg uitgevoerd.

De successen van de opera's van Gioacchino Rossini in Parijs schudden hem op en zijn antwoord was de opera La Dame Blanche in 1825. Deze opera werd door vakmensen als een van de merkwaardigste romantische Franse opera's gezien; men herkende invloeden van Carl Maria von Weber, die deze opera zeer bewonderde.

La Cenerentola, ouverture Gioacchino Antonio Rossini (1792 - 1868)

Rossini is het meest beroemd geworden door zijn opera’s. Een van zijn bekendste opera’s is La Cenerentola, dat het verhaal vertelt over het sprookje Assepoester. Uiteraard hoeft het sprookje geen toelichting en is het Glazen muiltje alom bekend.

Zoals bij veel beroemde componisten kreeg hij zijn eerste muziekonderricht van zijn vader, Giuseppe Rossini, die hoornist en trompettist was. Vervolgens ging hij in 1806 naar Bologna, waar hij studeerde aan het Liceo Musicale bij Padre Stanislao Mattei. In 1810 kreeg hij zijn eerste compositieopdracht voor een opera. In 1813 boekte hij grote successen met zijn opera's Tancredi en L'italiana in Algeri. Twee jaar later, in 1815, toen hij verbonden was aan het Teatro San Carlo in Napels, componeerde hij naast opera ook komische werken, zoals Il barbiere di Siviglia, La Cenerentola en La gazza ladra.

In 1822 trouwde hij met de sopraan Isabella Colbran en na de laatste opera voor zijn Italiaanse publiek geschreven te hebben, Semiramide, vertrok hij naar Londen. In 1824 vestigde hij zich in Parijs en leidde aldaar het Théâtre Italien. Zijn laatste grote theaterstuk, Guillaume Tell, schreef hij in 1829. Vervolgens componeerde hij geestelijke werken, zoals het Stabat Mater en de Petite Messe Solennelle, cantates, liederen en kamermuziek.

Symfonie No.1 in D Major Charles François Gounod (1818 - 1893)

Charles Gounod is het meest bekend van zijn Ave Maria op basis van Prelude in C major van Johann Sebastiaan Bach. Zijn composities varieerden tussen de kerkmuziek en wereldlijke werken. Dat was misschien wel een afspiegeling van zijn leven waarin hij twijfelde tussen zijn leven als priester of zijn leven met Anne Zimmermann, de dochter van zijn piano leraar. Hij trouwde met haar en in die periode schreef hij ook zijn symfonie nummer 1 in D.

Gounod werd in Parijs geboren en van zijn moeder kreeg hij zijn eerste pianolessen. Hij studeerde eerst privé bij Antonín Rejcha en vanaf 1836 aan het Conservatoire national supérieur de musique van Parijs bij onder andere Jacques Fromental Halévy (fuga en contrapunt), Jean-François Lesueur (compositie), Ferdinando Paër, Luigi Cherubini en Pierre Zimmermann. In 1839 won hij met zijn cantate Fernand de Prix de Rome en daarmee een drie jaar durende reis naar Rome, waar hij woonde in de Villa Medici. Hij studeerde er de muziek van de oude meesters, vooral Italiaanse kerkmuziek van Giovanni da Palestrina.

Hij was een voortrekker van de Franse nationale stijl. Belangrijk is Gounods talent voor het lyrisch-sentimentele stemmingsschilderij, gedragen door een overvloed aan mooie, zingbare melodieën. Verbindend element is een elegante, meestal folkloreachtige stijl.